Rätt router i fordon

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Att montera en 4G router i ett fordon är ett bra sätt att lösa uppkoppling av fordon i rörelse och det finns många anledningar att just titta på en fordonsrouter med 4G-uppkoppling. Vi har en lång erfarenhet av 4G-router installationer i fordon och här är några av våra bästa tips på vägen.

BÄST ATT SATSA PÅ EN 4G ROUTER FÖR FORDON?

Det svenska mobilnätet är bra utbyggt längs de stora vägarna och även i många mindre orter är vägnätet prioriterat när operatörerna har byggt täckning. Genom att installera en fast 4G router med yttre antenn är det enkelt att koppla upp fordon även där täckningen är litet sämre, en antenn monterad på biltaket når helt enkelt längre.

När det gäller installation av router i fordon så kan det handla om att man vill:

 Ansluta fordonsdator till överordnat system
 Distribuera wifi till passagerare, ombordwifi

Och även om den gemensamma nämnaren är 4G uppkoppling ser kraven något annorlunda utan mellan de två kategorierna medan några är gemensamma, låt oss börja med gemensamma egenskaper att titta på för att sedan ge några rekommendationer på lösning

4g-router ombordwifi

1. HANTERA VARIERANDE INSPÄNNING

Fordons spänningsmatning är kraftigt varierande beroende delvis på att det är batterier som laddas och delvis på grund av stora strömuttag som sker momentant under start av fordonet. Detta leder till transienter, oren ström och varierande spänning bland annat. För att undvika det rekommenderar vi att routern är fast installerad för att undvika att det blir glapp i anslutningarna, dessutom behövs en router som har bra spänningsstabilitet trots bristande strömmatning. Tänk också på om du har 12 eller 24 V system i fordonet routern skall användas i så att du kan välja en router som klarar rätt inspänning. Ett annat förslag som blir vanligare är att titta på en router som har PoE-matning av andra enheter eller som kan matas via PoE för att minimera kabeldragningen.

2. VETTIG WIFI

En, fem eller hundra klienter? Wifi-delen i 4G-routrar skiljer sig åt (läs gärna mer här), en del klarar några enstaka användare och andra klarar många användare. De som klarar få användare har ofta LTE-modulen och wifmodulen sammanbyggd. Det kan också finnas behov av att erbjuda en lösenordsskyddad passagerarinloggning (kundportal, accessportal) eller välkomstsida för till exempel taxiåkeriet eller lokaltrafikföretaget när passageraren surfar. Andra önskemål brukar vara att kunna ha en trafikbegränsning per användare och session, en fördela trafikkapaciteten mellan olika användare samt möjligheten att spärra olika tjänster och sajter. Många av dessa önskemål går att lösa med en proffsrouter för fordonsmontage!

3. AKTIVERA MED TÄNDNINGEN

En proffsrouter för fordon har ofta separat aktivering av routern styrd av tändningen med ställbar timer om tändningen slås av vilket gör att routern har fördröjd avstängning, en väldigt användbar funktion, framförallt i fordon som varutransporter där det är många till och frånslag av tändningen.

4. FLERA OPERATÖRER

I många fordonsapplikationer önskar man sig kontinuerlig täckning och hög tillgänglighet, i sådana applikationer rekommenderar vi routrar som har dubbla 4G-moduler som står i så kallad ”Hot Standby”, routern kan då växla mellan två aktiva operatörer och växla mellan de bästa operatörerna eller använda båda operatörerna parallellt för både högre hastighet och säkerhet. I framförallt utryckningsfordon, bussar i linjetrafik och i myndighetsfordon är dessa viktiga funktioner. Med vissa av våra routrar finns möjlighet till två primära operatörer och två sekundära operatörer, alltså totalt fyra operatörer. Att välja Net1 som en av dessa operatörer (Net1 har väldigt bra täckning i hela landet) ger en lösning som är robust och har täckning nästan överallt, Net1s akilleshäl kan ses som hastigheten men med en ytterligare operatör som back-up kommer nätet inte att vika ned.

5. E-MÄRKNING

Vi rekommenderar att du i första hand väljer en e-märkt router för fast installation i fordon. En e-märkt router är anpassad och avsedd för fast installation i fordon och e-märkningen är ett kvitto på dess förmåga att ge stabil uppkoppling i alla lägen och som annan e-märkt elektronik i fordon är den säker att använda vid fast installation.
4g-router för koordinater

6. GPS

I kombination med ovanstående finns också ibland önskemål att man vill kunna se fordonets position och i många fordonsroutrar finns en GPS-mottagare integrerad i routern som kan användas för positionering lokalt i fordonet, för positionsrapportering till trafikledning när det gäller stora fordonsflottor eller för att få aktuell position via SMS. Våra routrar kan användas med färdiga positioneringslösningar eller integreras i tredjepartslösningar. Vi offererar gärna rätt lösning baserat på dina behov!

7. ALLTID ONLINE

En router med inbyggd watchdog håller uppkopplingen igång och startar om routern om den tappar sin uppkoppling. En watchdog är en serie av funktioner som bevakar routerns status och startar om den utan att föraren bryter spänningen till routern.

8. FJÄRRÖVERVAKNING

En router kan fjärrövervakas via centrala plattformar som i stort sett alla tillverkare av proffsroutrar erbjuder för en mindre månadskostnad. Med fjärrövervakningsprogrammet kan allt från position till konfiguration utföras på distans. Även prestanda som tappade paket, latens i förbindelsen mm kan inhämtas via övervakningsprogrammen. Det här är en stor tidsbesparare, se till att din router har stöd för det!

9. ANDRA INGÅNGAR

Seriella portar, USB eller analoga och digitala ingångar? Dessa kan användas för att ansluta givare av allt från närvarodetektering eller inbrottslarm, till larm från alkomätare eller temperaturlarm. Vi kan i princip lösa det mesta!

Mobilt bredband kan användas till mycket och innan du installerar en router i ett fordon rekommenderar vi att du också läser igenom vår guide för bästa fordonsantenn för 4G. Här är några tips på fordonsroutrar, observera att vissa av dem inte är e-märkta och därmed inte bör installeras fast i fordon men kan passa för tillfälliga installationer.

  • B+B SmartWorx SmartMotion

    B+B SMARTWORX SMARTMOTION

    SmartFlex är en snabb och robust 4G router med god miljötålighet och en enastående driftsäkerhet. Routern är godkänd för…

     LÄS MER

  • B+B SmartWorx/Conel LR77 V2 BG/FG LTE Router

    B+B SMARTWORX/CONEL LR77 V2 BG/FG LTE ROUTER

    Conel LR77 v2 G är en 4G router för kontinuerlig drift utan avbrott, år ut och år in. Routern…

     LÄS MER

  • Teltonika RUT955

    TELTONIKA RUT955

    RUT955 är en 4G router med både nätverksportar och seriella gränssnitt (RS-232, RS-485 och USB) samt I/O-portar. Teltonika RUT955…

     LÄS MER

  • B+B SmartWorx SmartMotion

    B+B SMARTWORX SMARTMOTION

    SmartFlex är en snabb och robust 4G router med god miljötålighet och en enastående driftsäkerhet. Routern är godkänd för…

     LÄS MER

  • B+B SmartWorx/Conel SmartStart

    B+B SMARTWORX/CONEL SMARTSTART

    SmartStart är en instegs-4G router som trots sitt pressade pris erbjuder både ethernet, wifi, RS-232 och I/O-port. Routern fungerar…

     LÄS MER

  • SATEL GW100/GW120 LTE Router

    SATEL GW100/GW120 LTE ROUTER

    Den kompakta routern från SATEL är en 4G router med dubbla nätverksportar och GPS. Wifi finns som tillval. En…

     LÄS MER

  • Teltonika RUT850

    TELTONIKA RUT850

    Teltonika RUT850 är en kompakt 4G router med wifi och GPS anpassad för fordonsmontage. En router som erbjuder kompakta…

     LÄS MER

Framtidens uppkopplade prylar

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Läs om Telenors nya satsning

Här är framtidens uppkopplade prylar

2017-10-04 10:00Fredrik Karlsson0 

Vill du koppla upp parkeringsplatsen, åkern eller vattenpumpen? Framtiden lär vilja. Och tekniken är här.

Blue Science Park är en ny, öppen testmiljö för internet of things, iot, i Karlskrona. Där startar Telenor försök så att företag testa den nya tekniken för uppkoppling av prylar.

– Tekniken kommer att innebära en revolution inom internet of things. Vi tror att om fem år kommer hälften av alla uppkopplade prylar att använda narrow band, säger Andreas Kristensson innovationsansvarig på Telenor företag.

I dag används oftast 2g för iot, ibland 3g eller 4g och framtiden spås i 5g. Varje nytt system ger snabbare svarstider och högre hastigheter, vilket är en nödvändighet för självkörande fordon.

Men i de flesta fall kräver inte uppkopplade prylar så snabba hastigheter.

Åkern som ska berätta hur den mår kanske bara behöver göra det en gång i timmen, till exempel. I det fallet är den nya tekniken, narrow band, optimal.

– Det här innebär längre svarstider och långsammare hastigheter än vad du någonsin varit med om, säger Andreas Kristensson som berättar att de stora fördelarna är helt andra. Som att den är billig. Själva modemet eller uppkopplingsenheten kostar bara omkring 40 kronor. Det gör att en iot-enhet, med batteri, processor och sensorer kommer ner i pris.

Den andra och verkligt stora fördelen är att tekniken kräver väldigt lite energi och därför ingen konstant elförsörjning. Ett batteri räcker i tio år. Detta innebär möjligheter att koppla upp helt nya prylar, som asfalten vid en parkeringsplats, en åker, en vattenpump eller sjukhussängarna som ingen vet var de är.

– Bara fantasin kommer att sätta gränser för vad vi kommer att koppla upp, säger Andreas Kristensson.

På centret i Karlskrona kommer inom ett par månader upp emot 50 företag kunna testa den nya iot-tekniken. Där finns då även en annan ny teknik: LTE-M.

Den har bättre svarstid än narrow band men ändå lång batteritid även den.

– Den tekniken passar bättre för saker som rör sig, som paketleveranser. Som operatör stödjer vi bägge teknikerna, säger Andreas Kristensson.

M2M och IoT – vad är skillnaden

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Vad är skillnaden, Ulf?

Läs om Induos tankar om skillnaden mellan M2M och IoT.

Både M2M, Machine to Machine, och IoT, Internet of Things, har blivit vanligt förekommande begrepp i kommunikationssammanhang. Vad skillnaden är har färre däremot koll på, menar Ulf Seijmer, delägare i Induo och expert inom kommunikationslösningar.

– När jag säger M2M syftar jag på en specifik del av en process som ska kopplas upp, eller en viss uppgift ska lösas. Det kan till exempel vara att koppla upp ventilationen mot ett överordnat system eller bevakning av dataöverföring som en del av en redundant lösning. Pratar vi IoT handlar det istället om ett helhetsgrepp: till exempel att utrusta en fastighet med intelligenta sensorer som kan samverka för att optimera energiförbrukningen genom att stänga av ljus och ventilation när ingen är på plats.

Vart informationen skickas skiljer sig lösningarna emellan. Medan din M2M-lösning endast skickar data mellan två enheter, kan IoT fungera som en molntjänst där du kan välja vilken information du vill prenumerera på. Precis som att du skräddarsyr ditt sociala medier-flöde, jämför Ulf.

Den uppkopplade verksamheten

Ulf Seijmer menar att det råder ett fokus på M2M och IoT bland svenska företag. Efter att ha arbetat med kommunikation inom IT-branschen sedan mitten av 1990-talet har han
sett flera trender komma och gå, men tror att den uppkopplade verksamheten är
här för att stanna.

– Vi ser att ett modernt tankesätt börjar ta plats i organisationerna. Allt fler företag har insett möjligheten till bättre kontroll och effektivitet genom att koppla upp och sedan koppla ihop processer och hårdvara, berättar han.
I praktiken kan det innebära allt från det stora industriföretaget som kan mäta sin data från distans, till det lilla företaget som är beroende av fungerande betalningstransaktioner och kameraövervakning.

Branscher där M2M och IoT breder ut sig

Flera branscher har redan kommit långt i sitt arbete med M2M och IoT: det hållbara jordbruket, den säkra energibranschen och det effektiva skogsbruket, för att nämna några. Men även inom kommun, entreprenad, och V/A (vatten och avlopp) ser Ulf ett ökat intresse för smarta kommunikationslösningar och redundans.

– Har till exempel fordonen under ett vägbygge inte exakta data från sin GPS när de ska asfaltera kan det kosta flera hundra tusen kronor om det inte blir helt rätt. Då blir kostnaden för en redundant lösning minimal i jämförelse med det potentiella kostnadsbortfallet, och den går alltid att hämta hem, menar han.

Fler väljer det mobila nätet

En annan trend Ulf har uppmärksammat i sitt dagliga arbete med att förse sina kunder med kommunikationslösningar är den mobila uppkopplingens ökade status. Kunderna tittar nödvändigtvis inte längre på fiber och ADSL i första hand, utan ser numera mobilnätet som en lika självklar primär uppkoppling.

– Idag är det mobila nätet så pass bra att det fungerar som primär kommunikationsbärare. Det går snabbt att installera och kostar förhållandevis lite i jämförelse med andra kommunikationssätt. Eftersom det är just mobilt är det dessutom mer flexibelt än andra lösningar, poängterar han.

Redundanta lösningar skapar säkerhet

För att säkra sin affärskritiska uppkoppling rekommenderar Ulf en redundant lösning med minst två olika nätverksanslutningar, helst från olika operatörer. I flera av sina redundanta lösningar använder Induo 4G-routrar med dubbla SIM-kort som automatiskt kopplar över till det sekundära nätet om den primära operatören slås ut.

-Fördelen med att välja Net1 som en av operatörerna i en redundant lösning är säkerheten. Vi vågar säga till våra kunder att deras data kommer fram oavsett strömavbrott, tack vare de stora dieselreserverna och Teracoms robusta basstationsplatser. Är applikationerna dessutom affärskritisk rekommenderar vi Net1s bredband tre av tre gånger, avslutar han.

Om Induo
Induo är en distributör av kommunikationsprodukter och lösningar med lång erfarenhet av framförallt trådlösa system baserade på radio och GSM/3G teknik. Företaget har samarbetat med Net1 sedan 2011 som återförsäljare av våra produkter och tjänster.

Så skapar du nya affärsmodeller med IoT

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Telenor Connexion, Internet of Things

Affärsmöjligheterna med Internet of Things är fantastiska för många företag. Men för att företagen ska lyckas är det viktigt att de börjar med att utforma en strategi, och att de utgår från denna innan de väljer en teknisk lösning.

IoT står högt på agendan hos många företag. Tidigare har de affärsmässiga anledningarna till att koppla upp produkter främst varit att genomföra kostnadsbesparingar, till exempel genom att optimera service och underhåll. Nu ser emellertid många företag ännu större möjligheter i att med hjälp av IoT kunna ändra sin affärsmodell.

Hitta nya intäkter och förbättra ditt erbjudande

Genom att gå från produkt till uppkopplad tjänst kan företagen ta nya marknadsandelar, hitta nya intäkter, fördjupa kundrelationerna och förbättra sitt erbjudande baserat på faktisk användardata.

– En övergång till en sådan här affärsmodell får stor påverkan på hela företaget och dess verksamhet. Därför måste man börja med att utforma en strategi. Att välja rätt teknisk lösning är viktigt för den totala framgången, men tekniken ska alltid stödja strategin, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion, ett företag som nyligen tillsammans med teknikkonsultföretaget Northstream tagit fram en guide till förändrade affärsmodeller med hjälp av IoT.

Viktigt att definiera IoT-satsningen

Företaget bör först definiera vision och mål för IoT-satsningen. Det kan ske genom att man besvarar ett antal fundamentala frågor, till exempel: Vilka kundsegment ska vi rikta in oss på? Hur ska tjänsten se ut? Hur ska försäljning och distribution gå till? Hur ska vi ta betalt? Vad får den nya affärsmodellen för effekter på resultaträkningen och kassaflödet?

Mats Lundqvist, VD Telenor Connexion
”Att fokusera på strategin och konsekvenserna av den nya affärsmodellen kommer att vara avgörande för att lyckas”, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.

Det är viktigt att projektet har ett starkt stöd i företagsledningen.
– Företaget bör också skapa ett projektteam med representanter från alla avdelningar på företaget. Detta är viktigt, dels för att få kommersiell och teknisk kompetens, dels för att förankra förändringarna i alla delar av företaget.

Starta i begränsad skala med en avgränsad marknad eller produkt och genomför förändringarna gradvis. Testa och ta emot feedback från kunder och partners. Implementera affärsmodellen och tekniken i full skala först när resultatet är förutsägbart och riskerna har minimerats.

Husqvarnas uppkopplade obemannade verktygsbod

Ett intressant exempel på ett pågående IoT-projekt som drivs på just detta sätt är Husqvarnas uppkopplade, obemannade verktygsbod Husqvarna Battery Box. Genom denna och en mobilapp kan villaägare hyra batteridrivna trädgårdsredskap. Projektet drivs av företaget i samarbete med flera partners. Uppkoppling och molnlösning levereras av Telenor Connexion.

– Husqvarna ska testa verktygsboden och affärsmodellen i sommar och höst. Det är viktigt att få feedback från kunderna innan man expanderar i större skala och slutgiltigt väljer teknisk lösning, säger Mats Lundquist.

Företag som vill skapa en ny affärsmodell med hjälp av IoT behöver, enligt Mats Lundquist, vara medvetna om att det är en förändring som kommer att påverka såväl affärsidé som organisation.

– Att fokusera på strategin, ta rätt steg och tänka igenom konsekvenserna av den nya affärsmodellen på ett strukturerat sätt, kommer att vara avgörande för att lyckas, avslutar Mats Lundquist.

Ta del av fler råd och läs hela rapporten ”From product to a connected product-as-a-service – A guide to transforming the business model through IoT”.

Rapporten ger flera exempel på företag som påbörjat sin digitala transformation och beskriver också hur företagen tänkt kring detta.

  1. Sätt strategi i fokus, inte teknik
  2. Se till att ha stöd från ledningen
  3. Bilda dedikerat tvärfunktionellt team
  4. Börja smått och utöka gradvis
  5. Ställ om helt först när resultatet är förutsägbart

Iot-satsa?

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Iot-satsa? Vänta inte på 5g enligt experten

Läs vad Telenor Connexions CTO Martin Whitlock säger om 5g

Förberedelserna för vad som ofta kallas det ”framtida industriella iot-nätet”, pågår för fullt. Men det kommer att dröja tills 5g-nätet är på plats och de flesta lösningarna kan implementeras minst lika bra med nuvarande teknik. Det menar Telenor Connexions CTO Martin Whitlock.

Nyligen blev det känt att Sverige, Finland och Norge går ihop med de baltiska länderna för en gemensam 5g-plan. Frågan om en europeisk handlingsplan är fortfarande aktuell, men enligt digitaliseringsministern, Peter Eriksson (MP), finns det inte tid att vänta på övriga Europa för att komma igång.

Med den nordiska handlingsplanen vill politikerna bland annat främja 5g-utveckling genom att gynna ett snabbt införande i storstadsområden och längs viktiga transportleder. Man vill lika snabbt få till frekvenser för testning, forskning och kommersiell utbyggnad av nätet.

För att planen ska hålla är engagemanget hos aktörer inom transportindustrin, tillverkande industri och sjuk- och hälsovårdssektorn särskilt viktigt. Det är nämligen inom de sektorerna som framtidens iot-lösningar kommer att vara beroende av 5g.

Men betyder det att företag bör vänta med att implementera sina iot-lösningar till dess att 5g finns på plats?

– Nej, i de allra flesta fall och användningsområden räcker befintliga teknologier mer än väl. Och då pratar jag om teknologier som även kommer att leva kvar som komplement efter det att 5g blivit verklighet. 4g kommer exempelvis finnas kvar länge och spela en viktig roll även under 5g-eran, säger Martin Whitlock som är CTO på Telenor Connexion.

Han delar upp styrkorna med 5g i tre huvudkomponenter. Det första är skalbarheten som de nya spektrumbanden tillför. Med 5g erbjuds ännu mer bandbredd och kapacitet för höga hastigheter och stora datavolymer.

Den andra komponenten är att långt fler uppkopplade enheter kommer kunna hanteras. Något som framförallt är till fördel för iot-applikationer då det inom några år spås finnas långt fler uppkopplade saker än individer.

Snabbare responstider och dedikerad servicekvalitet per tjänst är den tredje komponenten. För autonoma bilar, sjukvårdstjänster och andra kritiska iot-lösningar är detta kanske den viktigaste förväntade egenskapen.

– Men om du inte ska ge dig in på applikationer med sådana extrema krav som dessa, så finns få anledningar att vänta på 5g, konstaterar Martin Whitlock.

Vilka andra teknologier finns det som är lämpade för iot-lösningar?

– Utöver traditionella teknologier är det exempelvis inom kategorin lpwa (low power wide area) såsom den teknologi som kallas nb-iot. Det är en vidareutveckling av 4g-standarden. Väl utbyggt har nb-iot ett brett täckningsområde som faktiskt överstiger motsvarande 4g-nät i räckvidd, vilket möjliggör ännu bättre täckning i källare och andra ställen där iot-enheter kan sitta. Dessutom drar den mindre ström, men på bekostnad av bandvidden, som snarare är närmare 2g. Batteritiden för en lpwa-baserad iot-lösning är upp till fem till tio år. Hårdvaran, som modem är även billigare än den för andra teknologier. Det är denna kombination av lång räckvidd, låg strömförbrukning och låga hårdvarukostnader som gör nb-iot banbrytande för iot-lösningar.

Kombinationen menar Martin Whitlock gör att teknologin öppnar upp för nya användningsområden kopplade till iot. För många lösningar i dag behöver exempelvis data inte skickas mer än någon gång per timma eller dag. Samtidigt är det viktigt att lösningen är relativt servicefri med en lång batteritid. Smarta stadslösningar så som uppkopplade vattenmätare, parkeringsplatser och sophantering lämpar sig således utmärkt för nb-iot.

I Norge leder Telenor ett sådant testprojekt tillsammans med företagen Q-Free, u-blox och Huawei. Parkeringsplatser i Trondheim har kopplats upp med hjälp av nb-iot. Nergrävda sensorer vid platserna kommunicerar via den framtagna appen som kan visa var det finns lediga parkeringsplatser om det valda parkeringshuset är fullt.

En stor anledning till att Telenor Connexion föredrar nb-iot för iot-lösningar, är att teknologin redan är en global standard som telekomindustrin står bakom.

– Men sedan är det också viktigt att det är en teknologi som baseras på de befintliga 4g-näten och där kunderna drar nytta av att det redan finns en bra tillgänglighet och organisation på plats. Pålitlig service och stabil driftsäkerhet ingår, till skillnad från om det hade varit en helt ny teknologi, förklarar Martin Whitlock.

Betyder det här att telekombranschen lägger sina 5g-projekt åt sidan?

– Nej verkligen inte, vi vill vara med och driva på utvecklingen av 5g också. Telenor är redan i gång med att börja testa 5g under 2017. Men företagen skall inte behöva vänta med att införa iot-lösningar till dess att 5g är på plats, vilket kommer dröja ytterligare några år, säger Whitlock.

Telia Sense

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Telia Sense – så bra fungerar smarta uppkopplingstjänsten för bilen

Läs mer om Telias nya produkt, Telia Sense

Telia Sense

Flera moderna modeller är utrustade med små fabriksmonterade e-simkort och är genom dessa ständigt uppkopplade med funktioner som kan kontolleras och styras via en dedikerad app. BMW, Mercedes och Audi är tillvekare som ligger långt framme. Tekniken ger en bra överblick över bilen och det går exempelvis att låsa och låsa upp bilen, starta motor- och kupevärmare liksom att surfa på nätet (mot en avgift). För de som har äldre bilmodeller kommer nu en produkt som inte på långa vägar är lika avancerad, och inte heller integrerad i bilens system, men som ändå gör bilen betydligt mer modern.

Telia Sense
Hårdvaran pluggas enkelt in i bilens OBD-kontakt

Telia Sense består av en hårdvara som enkelt pluggas in i bilen OBD-kontakt, den sitter vanligtvis strax under ratten till vänster. Efter att ha laddat ned Telia Sense-appen är det sedan bara att följa instruktionerna för att komma igång. Det hela är mycket enkelt och tar bara ett par minuter. Bilen är sedan konstant uppkopplad och ett trådlöst närverk skapas för de åkade i bilen. För 99 kronor i månaden ingår 20 GB surf, behöver du mer går det sedan att köpa till ytterligare 10 GB för 99 kronor per påfyllning.

Telia Sense
Mätning gjord i Nacka

Själva appen är mycket enkel att navigera i och ger en bra översikt över hur mycket suft som återstår. Här ändrar du även nätverksnamn och lösenord om du vill det. Under ”Min bil” ser du var bilen befinner sig, vilket kan vara bra om du glömt var du parkerat. Du kan även få ett larmmeddelande om bilen flyttas, och likaså om hårdvaran avlägsnas. Det finns även en mängd fakta om just din bil i form av dimensioner, drivmedel mått, vikt samt när bilen ska besiktas. Och, inte minst, hur mycket bränsle du har kvar i tanken. Smart!

Under ”resor” lagras dina körningar månad för månad. Under notiser väljer du vilken information du vill få påminnelser om. Det kan vara alltifrån när det är dags att byta däck till låg batterispänning eller om bilen utsätt för en kraftig stöt, så kallat åverkanslarm.

Telia Sense
Överskådligt. Kartfunktionen är mycket bra.

Sammantaget är både installation och handhavande mycket enkelt. Den enda gången vi stöter på patrull är när vi ska flytta över Sense till en annan bil. Det går inte i dagsläget att enkelt göra det själv, utan ett samtal till supporten krävs för att registrera hårdvaran på en annan bil. Telia är givetvis medvetna om problematiken vid byte och arbetat på en lösning.

Vi måste erkänna att vi verkligen gillar konceptet. Att skapa en hotspot går givetvis att göra med din smartphone och ett ”vanligt” mobilt bredband kan man givetvis också använda för att ge alla bilen internetuppkoppling. Men Med Sense blir det så mycket smidigare.

Dessutom får du på köpet en rad andra vettiga funktioner – inte minst säkerhetsmässigt.

plus

Relativt mycket surf för månadskostnad
Enkelt handhavande
Smart funktioner

minus

Hög initial kostnad
Går inte att själv byta mellan bilar.
Fungerar ej i elbilar, elhybrider, gas- eller gashybrider
Tjänsten fungerar enbart i Norden och Baltikum

Fakta Telia Sense

Pris: 1 495 kronor för hårdvara sedan 99 kronor/mån
Vad: 4G wifi för bilen
Hastighet: Normalhastighet 20-60 Mbit/s, teoretisk maxhastighet 300 Mbit/s
Fungerar till: iOS 8 eller senare, alternativt Android 4.03 eller senare.
Avsedd för: Bensin och etanolbilar från 2001 och framåt. Dieselbilar från 2004 och framåt.
Funktioner: Trådlöst nätverk, kartfunktion, positionslarm, åverkanslarm, körjournal
Varningar och notiser: Besiktningsperiod börjar, parkeringsförbud (fungerar endast i Stockholm), motorfelslampan har tänts, däckskiftesperiod samt varning vid låg batterinivå

Svensk industris största iot-utmaningar

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Läs Mats Lundquist tankar om vad som händer inom IoT

CEO_Mats_Lundquist-Cropped

De svenska industrijättarna har på några år kommit långt på iot-fronten. Men för att resten av aktörerna ska hänga med krävs satsningar på flera olika nivåer, menar Telenor Connexions vd Mats Lundquist. Det här är industrisveriges största utmaningar.

Iot är nyckeln till industribolagens kommande exportframgångar. Och även om Sveriges ledande aktörer kommit långt, krävs det att fler gör omställningen från produkter till eftertraktade tjänster. Det menar Telenor Connexions vd Mats Lundquist.

– Tusentals medelstora bolag måste ta nästa steg i digitaliseringen. Det är en fantastisk möjlighet som för industrin bland annat innebär ökad effektivitet, sänkta kostnader och ökade intäkter, säger Telenor Connexions vd Mats Lundquist.

Att styra om till en iot-driven affärsidé menar han även ger fördelar i form av stärkt kundvärde och förbättrad operationell effektivitet. Sistnämnda genom att tillgångar övervakas i realtid, vilket minskar driftstopp och ger förbättringsunderlag till verksamheten.

Svensk industris största företag har redan kommit långt på denna resa. Men hur står det till med övriga bolag?

Inom både tillverkande industri och transportsektorn, uppger drygt 40 procent av företagen att det planeras för iot-lösningar. Långt fler, 60 procent, uppger dock att de i dag saknar tillräckligt med information för att implementera.

Och bland företagen inom tillverkningsindustrin som inte ens planerar någon iot-satsning, är vanligaste orsaken att det saknas interna resurser.

Investera i digital kompetens

Trots att bolagen anger intern resursbrist som största hindret för iot, väljer ändå majoriteten, 57 procent, att inte ta hjälp utifrån. Något som riskerar leda till att företaget hamnar efter ur ett globalt perspektiv.

– För att inte hamna på efterkälken måste svenska företag prioritera iot som ett strategiskt initiativ. De behöver investera i ny digital kompetens och samarbeta med varandra, med startups och vara en del av innovationsmiljöer. Lika viktigt är det att skapa en intern miljö som uppmuntrar innovation och ständigt utmanar den egna affärsmodellen, innan någon annan gör det, säger Mats Lundquist.

Just extern kompetens är en av de viktigaste faktorerna när företag ska lyckas med sin iot-transformation. Dels genom att arbeta i ekosystem bestående av viktiga partnersamarbeten, men också förståelse för vikten av att ta in nödvändig spetskompetens.

– Nya affärsmodeller och användande av data genom uppkopplade produkter kräver oftast ny kompetens som inte finns internt. Ett tillverkande bolag har exempelvis kanske inte dataanalytiker anställda på samma sätt som aktörer inom telekom, säger Mats Lundquist.

Förståelsen för hur iot förändrar affärsmodellerna inom tillverkningsindustrin, är i sammanhanget viktigt. När ett företag först kopplar upp sina produkter brukar syftet först vara att bli mer kostnadseffektivt. Data från till exempel en uppkopplad diskmaskin används till att i realtid avgöra när det är dags för service. Allteftersom brukar företagen inse att de kan lösa ännu fler av kundens problem, och därigenom stärka kunderbjudandet ytterligare.

Genom att samtidigt analysera ny data från de uppkopplade produkterna, kan företaget i stället för att sälja en produkt sälja en tjänst som till exempel ”tillgång till funktionen diskning”.

– Framtidens affärsmodeller är datadrivna. De gör att företagen kan ta del av det värde som deras nya tjänst skapar och ansvarar då för att exempelvis diskmaskinen alltid fungerar ute hos kund. I stället för att som tidigare sälja en produkt som lösning på kundens problem, säger Lundquist.

Lära av startups

Men den filosofin är fortfarande inte regel bland de svenska industriföretagen. Om företag vill titta på bolag som redan har en innovativ affärsmodell menar Lundquist att de bör titta åt ett helt annat håll:

– Industriföretagen kan inspireras av startups som tillämpar det digitala tänket från dag ett. Och de stora industriföretagen vill lära av dem, där har många de senaste tre åren gått från att utforska till att bestämma och implementera iot i affärsmodellen. Företagen vill inte fastna i att bara ha en produktmodell utan i stället se till att kunderna betalar för värdet av den tjänst företaget erbjuder.

Börja samarbeta

För att industriföretagen snabbt ska kunna ta steget över till den nya iot-affärsmodellen krävs dock något som fått aktörerna att höja på ögonbrynen: Samarbete.

– Traditionellt sett har många företag tillverkat och utvecklat saker själva. Nu måste industrijättarna börja samarbeta för att utveckla nya spännande lösningar. Många har inte en aning om hur de ska gå till väga. De vet att de behöver göra något men inte hur det ska skapa det där starka ”fotbollslaget” av samarbetspartners, säger Lundquist.

Ett färskt sådant exempel är Volvo och säkerhetsbolaget Autoliv som bildade ett gemensamt bolag. Tillsammans ska de utveckla bästa möjliga mjukvarusystemet för självkörande bilar.

Många andra stora industriföretag är också på bollen, men de har inte kastat in sig på området så som exempelvis tyska och amerikanska aktörer gjort.

Något som är tydligt enligt Lundquist, är att de svenska aktörerna måste inse att ensam inte är stark. Och för att vara en del av framtidens iot-lösningar krävs både starka samarbeten och idéer.

Klicka här för att ta del av iot-barometern i sin helhet.

Starka iot-trender som ändrar spelreglerna

Snabbare utveckling med andras hjälp: 2017 blir året då partnerskapssamarbeten exploderar. Företagsjättar från olika industrier utbyter expertis för att utveckla helt nya lösningar – i ett tempo som slår egenutvecklade lösningar med hästlängder. Många storföretag har samlat på sig data länge, nu är det dags för analys och kloka samarbeten som skapar värden och nya affärsmodeller.

Bilindustrin slutar sälja bilar: Bilindustrins affärsmodeller ändras i rask takt. Sex av de stora biltillverkarna har redan gått ut med att gå från att sälja bilar till att sälja mobilitet. Utgångspunkten? Kunder börjar prenumerera på att förflyttas från en plats till en annan, av autonoma bilar som ägs och sköts av tillverkarna. Bilköp kan samtidigt endast göras direkt av tillverkaren. Effekt? Helt plötsligt har tillverkarna en direktrelation till slutkonsumenten, vilket Tesla var först med.

AI till nästa nivå: Artificiell intelligens fortsätter att utvecklas där produkters tjänster förbättras genom den egengenererande datan. AI kommer fortsätta att utveckla iot-lösningarna i våra hem, bilar och i alla digitala tjänster som förenklar vår vardag. Genom AI kan exempelvis de uppkopplade enheterna förutse dina behov och prata med dig.

Digitala assistenter gör hemmet smartare: Amazon, Google och Microsoft har redan presenterat sina digitala assistenter; portabla uppkopplade och smarta enheter som hjälper dig med allt ifrån middagsbestyr till ungarnas läxhjälp. Lenovo lanserade nyligen sin digitala assistent, baserad på Amazons Alexa, genom partnerskap. Samtidigt ser de stora vitvarutillverkarna till att deras teknik blir kompatibel med de digitala assistenterna, och även gentemot sina konkurrenter.

VR-närvaro suddar ut gränserna: Möjligheterna med Virtual Reality utforskas allt mer av företag som vill skapa tjänster som tidigare varit beroende av fysisk närvaro. Inom industrin upptäcks fördelarna med VR allt mer. Även AR, Augumented Reality, spelar en viktig roll. Genom AR-glasögon kommer fler företag kunna iscensätta önskade scenarion direkt i den verkliga miljön. Att ta in experthjälp i form av konsulter som praktiskt kan sätta sig in i problem utan att fysiskt närvara innebär inte bara fördelar för företag inom särskilt tillverkande industri, men även en utökad arbetsmarknad för experterna.

TELENOR CONNECT KOPPLAR UPP BILEN

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Läs om Telenors nya IOT tjänst, Telenor Connect.

Telenor Connect kopplar upp smarta tjänster i bilen

m2mb

Idag startar piloten av IOT-tjänsten Telenor Connect, som kopplar upp bilar och ger kunder tillgång till skräddarsydda smarta tjänster från partnerföretag och information om bilens status via en app. Telenor Connect har ett unikt öppet utvecklargränssitt som ger partnerföretag större möjligheter att utveckla värdefulla tjänster för kunder. Redan i pilotfasen har Telenor Connect fler partnerföretag än någon jämförbar tjänst på den nordiska marknaden.

Mekonomen, If, EasyPark och Circle K är partnerföretag som redan under piloten erbjuder tjänster via Telenor Connect i Sverige. Tillsammans med Telenor är de även medgrundare av utvecklingsforumet Nordic Car Connect där partnerföretag, tillsammans med varandra och Telenor utvecklar tjänster och funktioner för att optimera användarnyttan med Telenor Connect.

– Det är detta som är unikt och möjligt tack vare vårt öppna utvecklargränssnitt. Genom den här typen av samverkan kommer vi inte bara hitta samarbeten mellan våra partners och oss själva, utan även direkt mellan partners. Det innebär fler partners, större tjänsteutbud och därför överlägset värde för kunderna, säger Linda Asplund, innovationschef på Telenor Sverige.

Idag anordnas även det första Nordic Car Connect i Oslo och utöver partnerföretagen som är med från start har inte mindre än 30 andra företag valt att delta och utvärdera Telenor Connect och möjligheterna med det öppna utvecklargränssnittet. Företagen som deltar i Nordic Car Connect spänner från stora internationella jättar till snabbväxande start-ups.

– Vi tror att en bra mix med många partners och potentiella partners gör att det ekosystem som Telenor Connect är blir som mest värdeskapande för såväl partners som kunder. I slutändan kommer Telenor Connect att definieras av de tjänster som kunderna kan ta del av på samma sätt som en marknadsplats för mobilappar, säger Linda Asplund.

Tack vare funktionaliteten i Telenor Connects hårdvarulösning finns ytterligare en konkurrensfördel i att kunder och partners kan komma åt mer information om bilarna och deras status. Användare kan själva välja vilka tjänster de vill använda och vilka de vill dela data med.

Telenor Connect erbjuder även 4G wifi-hotspot i bilen, vilket skapar möjligheter för skräddarsydda underhållningstjänster.

Telenor är medlemmar i European Automotive-Telecom Alliance och har stor kompetens och erfarenhet inom sakernas internet (IoT) med 80 procents marknadsandel på operatörsmarknaden i Sverige. Tillsammans med kunder såsom Volvo och Nissan, har Telenor utvecklat smarta och innovativa IoT-lösningar som används globalt. Tjänsten Telenor Connect är det senaste steget inom Telenors erbjudande för smarta bilar och har utvecklats av Telenor med partnern Swedspot.

Telenor Connect testas inledningsvis i Sverige, Norge och Danmark innan tjänsten görs tillgänglig för kunder.

Sopor i molnet?

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Läs om Svensk Glasåtervinnings satsning på digitala lösningar

Sopor i molnet? Nu kopplar glasåtervinningen upp tusentals containrar

Återvinningsstationen i kvarteret är inte alltid en rolig syn. Glasburkar och flaskor som lämnats utanför när behållaren varit full till bristningsgränsen. 2016 är lösningen på detta problem självklart digital och tar dessutom hjälp av molnet. Med hjälp av mätare, ultraljud och internetuppkoppling ska arbetet med att tömma containrarna underlättas och bli mer effektivt. Ett slags internet of sopor.

– Vi gör det här för att vi ska tömma i rätt tid. I dag tömmer vi för ofta, och vi tömmer för sällan. Många behållare är bara halvfulla när de töms, och var tolfte är överfull, säger Peter Trimmel, inköps- och marknadschef på Svensk Glasåtervinning som finns på 6 000 återvinningsplatser runt om i landet.

Låt nu inte fantasin skena iväg, än så länge handlar det inte om några smarta och självlärande containrar. Här handlar det om betydligt enklare och mer lättillgänglig teknik. En transponder och mätare fästs i taket på behållaren. Med hjälp av ultraljud mäts innehållet två gånger per dygn. Informationen skickas via mobilnätet till servrar i molnet, dit mätdata rapporteras, för att sedan finnas tillgängliga för entreprenörerna som sköter tömningen.

– De kan i telefonen, dator eller i en surfplatta se när en behållare behöver tömmas. Det finns också en algoritm som beräknar vilket datum behållaren troligen kommer att vara full. Stationerna är utmärka på en karta med gröna, gula eller röda märken och de kan även tanka ner informationen och filtrera så de kan ta fram ett körschema, säger Peter Trimmel.

Peter Trimmel
Peter Trimmel.

Bakom systemet står Norrbottensföretaget Adage som sedan 2007 sysslat med just rdfi-teknik, som det i grund och botten handlar om. Tillsammans med Svensk Glasåtervinning och utvalda glashämtare, eller områdesleverantörer som är deras formella namn, inledde de hösten 2015 en sex månader lång testperiod.

Poängen med att bygga in nivåmätarna i behållarna är för att få ordning på tömningen. Hittills har den hanteringen inte varit optimal. Allt för ofta är de bara halvfulla vilket leder till onödiga körningar. Eller så är de överfulla, vilket leder till nedskräpning och irritation bland boende i närheten. Här finns enligt Peter Trimmel både fördelar ur miljöperspektiv genom att de slipper onödiga körningar och utrymme för effektivisering då tömning kan planeras mer noggrant.  Men det är också en beprövad teknik de använder. Sedan tidigare använder till exempel Volvo, Caterpillar och Atlas Copco liknande lösningar för att hålla koll på sina maskiner. Man kan fråga sig varför den sätts in först nu?

– Jag tror branschen ligger efter, företagen som tömmer i dag är inte riktigt med på banan. Men så fort man börjar använda tekniken i stor skala tror jag att det kommer ske en kraftig förändring, säger han.

Än så länge har det inte gått att se vilka effekter mätarna har haft på glastömningen. Systemet började levereras i somras och har fungerat bra hittills. Anledningen till att det inte gått att utläsa några resultat än beror helt enkelt på att det inte finns så mycket att jämföra med. I Kalmar och på Öland skiljer sig dessutom sommaren rätt mycket från övriga året på grund av de många turister och sommargäster som är i regionen på besök. De har inte heller haft data bakåt att analysera, vilket gjort att de inte kunnat förutspå när behållaren blir full.

Och det har också varit ett par barnsjukdomar som de varit tvungna att ta hand om, som att filtrera bort stolpar inne i behållaren som påverkar mätningarna. Men Peter Trimmel är övertygad om att det handlar mer om hur mycket pengar som kan sparas in, inte om man kan spara pengar.

container uppkopplad

Kostnaderna för systemet landar på de företag som hämtar behållarna. De hyr utrustningen av Adage för 99 kronor per månad och mätare. För en aktör i Skåne med 700 behållare landar månadsavgiften på 69 300 kronor. I de allra flesta fall finns två behållare per station, en för färgat glas och för ofärgat. Och det är bara i en av dem som mätaren skruvas fast, att ha en i var och en har inte setts som nödvändigt.

– Satsningen har inte inneburit någon investering för oss, det är områdesleverantören som hyr mätaren. Den skruvas fast i den styrande behållaren, den som fylls på mest.

Planen är att vid årsskiftet ha 1 200 stationer utrustade med mätare, vilket motsvarar ungefär 25 procent av alla stationer i landet. Tre entreprenörer har redan hoppat på tåget, en fjärde är på gång. Och det är de här fyra som tillsammans hanterar en fjärdedel av behållarna. I takt med att gamla avtal löper ut och nya ska skrivas kommer andelen uppkopplade behållare att öka.

Ambitionen är att till årsskiftet 2017/2018 ska hälften av alla stationer ha en behållare utrustad med nivåmätare.

Telenor Connexion i nytt spännande projekt

Skrivet av Carl Schwieler Postad i Nyheter

Telenor Connexions presenterar nytt projekt

Blue Science Park och Telenor Connexion skapar testbädd för Internet of Things

person1

Målet är att finna ett strukturerat sätt att koppla upp, analysera och presentera maskindata från industrin.

Blue Science Park lämnade förra veckan in en projektansökan om att utveckla öppna test-arenor som attraherar företag och entreprenörer att utveckla och testa nya lösningar i samverkan med akademi och offentlig verksamhet i Blekinge.

I ett av delprojekten, Testbädd Internet of Things – analys av data, är målet att finna ett strukturerat sätt att koppla upp, analysera och presentera maskindata från industrin och genom detta skapa en testbädd för Internet of Things tillsammans med Telenor Connexion.

Inom industrin används begreppet Industri 4.0 som ett samlingsnamn på de nya, effektivare lösningar som den snabba teknik och IT-utvecklingen möjliggör.

En testbädd är en fysisk eller virtuell miljö där företag, organisationer och forskare i samverkan kan utveckla, testa nya produkter, tjänster eller processer.

Just Karlskrona pekas ut som Sveriges centrum för Internet of Things (sakernas internet) enligt Vinnovas rapport Digitaliseringen av Svensk industri.

– Vi är fantastiskt glada att Vinnova uppmärksammar den kompetens som finns här inom Internet of Things med innovativ miljö och goda möjligheter till samverkan. Vi stärker denna miljö ytterligare med en testbädd för Internet of Things, säger Magnus Forsbrand, VD på Blue Science Park.

– Digitaliseringen av svensk industri är avgörande för Sveriges konkurrenskraft.Därför ser vi samarbetet med Blue Science Park och denna testbädd som ett mycket viktigt projekt. Den utveckling som Telenor Connexion driver inom Internet of Things är också en viktig del av den digitala transformation som Telenor genomgår just nu, säger Jesper Lagerstedt, Partner Manager på Telenor Connexion.

Projektet presenteras på Catwalk16 på Marinmuseum i Karlskrona kl. 15.00 den 6 oktober.

För mer information:

Magnus Forsbrand, VD, Blue Science Park, 0708-705 100
Jesper Lagerstedt, Partner Manager, Telenor Connexion, 0733-819073